
Waarom jongens minder van lezen houden en wat we hier aan kunnen doen.
Door biologische, sociale en culture factoren hebben meisjes meestal een voorsprong in leesprestaties. Het vraagt extra aandacht om van jongens actieve lezers te maken.
Door biologische, sociale en culture factoren hebben meisjes meestal een voorsprong in leesprestaties. Het vraagt extra aandacht om van jongens actieve lezers te maken.
Verhalen kunnen ons raken en veranderen. Ze helpen ons in een complexe innerlijke en uiterlijke wereld. In dit artikel wordt dieper ingegaan op de betekenis van verhalen voor ons emotionele en sociale welzijn.
Het leesniveau van een kind wordt twee keer per jaar gemeten op school. Scholen gebruiken dit om de leesontwikkeling te volgen en te bepalen welk leesmateriaal geschikt is. Zeker voor kinderen die lezen (nog) niet leuk vinden, is deze informatie van groot belang. Het ondersteunt de leesmotivatie op de gepaste manier. Zo kan de leerling op eigen tempo aanhaken, in plaats van verzanden in frustratie en afkeer van lezen.
Kinderboeken zijn rijk aan fantasievolle werelden. Tastbaar en kleurrijk. Boeken voor volwassenen kennen een complexiteit die de lezer moet verdienen. In dit artikel worden meer woorden gegeven aan de verschillen tussen beide.
E-books, tablets en smartphones hebben het lezen toegankelijker gemaakt, maar ze hebben ook vragen opgeworpen over de impact van digitale versus fysieke leesvormen op leesplezier en begrip. Dit artikel verkent hoe deze twee verschillende media invloed hebben op onze leeservaringen en wat dit betekent voor lezers van alle leeftijden.
Hoe kan ik een gesprek met een kind of klas gebruiken om de leeservaring te verdiepen? Welke vragen stel ik wel en welke juist niet?
Veel mensen beschrijven lezen als een ervaring die hen geluk, rust en een gevoel van voldoening brengt. Dit effect is niet alleen psychologisch; het lezen van een boek beïnvloedt de biochemie van de hersenen. De vier belangrijkste ‘gelukshormonen’ – dopamine, oxytocine, serotonine en endorfine – spelen hierbij een grote rol.
Zeker voor aarzelende en beginnende lezers kunnen strips van essentieel belang zijn. Dit belang gaat verder dan leesplezier. Waarom het belangrijk is om strips onderdeel te maken van een gezond leesaanbod?
Bibliotherapie, het gebruik van boeken als therapeutisch middel, heeft de potentie om kinderen te helpen hun gevoelens te begrijpen, sociale vaardigheden te ontwikkelen en een levenslange liefde voor lezen te cultiveren. Dit artikel belicht de voordelen van bibliotherapie voor basisschoolleerlingen en hoe het kan bijdragen aan hun leesplezier.
Het vergroten van leesplezier heeft niet alleen effect op spelling en taal. Het heeft een breed scala aan voordelen, bijvoorbeeld het verbeteren van prestaties op andere schoolvakken. Hoe dat in elkaar zit? Dat lees je in dit artikel.
Waarom kunnen sommige mensen de wereld vergeten als ze in een boek zitten en is het voor andere een strijd om er eentje uit te lezen? Ontdek de 3 sleutels die helpen.
Het model van Luc Stevens geeft inzicht in het belang van autonomie, relatie en competentie in leesplezier. Het helpt de ondersteuning van leerlingen vormgeven.
Leesplezier kun je kweken. Eenmaal in beweging voedt het zichzelf en het leven daarbuiten. Het verdiept je gevoelsleven en vergroot je concentratieboog. Maar wat is leesplezier eigenlijk?
Met elk woord dat we lezen verandert de structuur van onze hersenen. Lezen maakt ons hoofd gezond. In dit artikel wordt uitgelegd hoe dat precies werkt.
Te veel analytisch lezen kan de spontaniteit en emotionele betrokkenheid verminderen, terwijl puur genieten van een verhaal het begrip van complexe lagen kan beperken. Dit spanningsveld tussen leesplezier en begrip roept de vraag op: kunnen we beide bereiken, en zo ja, hoe?
Wanneer leesweerstand gepaard gaat met angst of stress dan kan er sprake zijn van leesangst. Dit artikel onderzoekt leesangst en biedt mogelijke interventies.
Wanneer het lezen over langere tijd als een uitdaging wordt ervaren, bestaat het risico dat dit als steeds negatiever wordt beschouwd. Hoe kunnen wij als volwassenen deze situatie ombuigen naar een positieve spiraal als het gaat om lezen?
Elke school wil een rijke leesomgeving. Welke vragen zie je snel over het hoofd, maar zijn essentieel om deze omgeving naar het volgende niveau te brengen?
Wat zit er tussen je kind/leerling en leesplezier in? En wat kun je doen om die drempels te verlagen of zelfs helemaal weg te halen? 5 blokkades en 6 sleutels.
Leesweerstand kan ontstaan door verschillende oorzaken. Het plezier en de toegevoegde waarde van lezen is nog niet ontstoken in de leerling. Dit artikel gaat over hoe dit precies in elkaar steekt en hoe volwassenen hier een positieve bijdrage in kunnen leveren.
Wat kun je als leerkracht of ouder doen om het leesvlammetje in je kind(eren) aan te wakkeren? Chambers geeft een praktisch antwoord. Eenvoudig en behulpzaam.
Lezen helpt ons betere vrienden worden en makkelijker omgaan met onbekenden. Bij elke boek groeit onze emotionele intelligentie. En dat helpt ons bij iedereen die we tegenkomen.
Kinderen die goed kunnen lezen worden steeds beter en kinderen die lezen lastig vinden krijgen een steeds grotere achterstand. Hoe verkleinen we deze kloof?
Leerlingen met Nederlands als tweede taal (NT2) hebben extra ondersteuning nodig om de Nederlandse taal vaardig te worden. Leesboeken kunnen daar een belangrijk rol in spelen.