Bibliotherapie: wat is het en hoe kan het leerlingen helpen?

Deel

Leestijd: 6 minuten

Bibliotherapie is het gebruik van boeken en literatuur als therapeutisch hulpmiddel om emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling te bevorderen. Dit artikel onderzoekt de concepten en praktijken van bibliotherapie en hoe deze kunnen bijdragen aan het leesplezier van basisschoolleerlingen. We verkennen de effecten van bibliotherapie op emotionele welzijn, sociale vaardigheden en leesmotivatie, en bespreken praktische toepassingen in het onderwijs.

In een wereld waarin kinderen dagelijks worden geconfronteerd met uitdagingen op sociaal, emotioneel en academisch gebied, komt bibliotherapie naar voren als een waardevol hulpmiddel. Bibliotherapie, het gebruik van boeken als therapeutisch middel, heeft de potentie om kinderen te helpen hun gevoelens te begrijpen, sociale vaardigheden te ontwikkelen en een levenslange liefde voor lezen te cultiveren. Dit artikel belicht de voordelen van bibliotherapie voor basisschoolleerlingen en hoe het kan bijdragen aan hun leesplezier.

Wat is bibliotherapie?

Bibliotherapie is een therapeutische benadering die gebruikmaakt van boeken en literatuur om individuen te helpen bij het verwerken van emoties, het verbeteren van sociale vaardigheden en het stimuleren van zelfreflectie. Het concept is ontstaan in de vroege 20e eeuw, maar heeft de laatste jaren aan populariteit gewonnen, vooral binnen het onderwijs en de psychologie.

Bibliotherapie kan variëren van het lezen van fictie tot non-fictie, poëzie en zelfs strips. Het doel is om teksten te selecteren die aansluiten bij de behoeften van de lezer, en deze boeken kunnen variëren van verhalen die bepaalde thema’s behandelen, zoals angst, vriendschap, of verlies, tot boeken die kinderen aanmoedigen om problemen op een creatieve manier op te lossen. Het gaat dus een stapje verder dan het zoeken van boeken die aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Het zoekt specifiek boeken die de leerling helpen om een emotionele ervaring te verwerken.

De voordelen van bibliotherapie

1. Emotionele ontwikkeling

Een van de belangrijkste voordelen van bibliotherapie is de ondersteuning van de emotionele ontwikkeling van kinderen. Door het lezen van verhalen waarin personages vergelijkbare ervaringen doormaken, kunnen kinderen zich beter identificeren met hun gevoelens. Dit kan hen helpen om hun emoties te begrijpen en ermee om te gaan.

Bijvoorbeeld, een kind dat zich angstig voelt over het verhuizen naar een nieuwe school kan troost vinden in een boek waarin het hoofdpersonage een soortgelijke situatie meemaakt. Door het lezen van dergelijke verhalen kunnen kinderen zich minder alleen voelen en leren hoe ze met hun emoties kunnen omgaan. Dit bevordert niet alleen hun emotionele welzijn, maar kan ook bijdragen aan een groter zelfvertrouwen en zelfacceptatie. Het kan verdiept worden door op een open, uitnodigende manier met het kind over het boek te praten. Ook lezen zonder praten helpt het kind om de ervaring met andere ogen te kunnen bekijken en zich hopelijk minder alleen te voelen in de ervaring.

2. Sociale vaardigheden

Bibliotherapie kan ook helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Verhalen bevatten vaak thema’s als vriendschap, samenwerking en conflictbeheersing. Door te lezen over personages die deze sociale situaties ervaren, kunnen kinderen leren hoe ze effectief met anderen kunnen omgaan.

Bijvoorbeeld, een boek waarin twee vrienden een conflict hebben, kan kinderen inzicht geven in hoe ze hun eigen conflicten kunnen oplossen. Dit soort verhalen biedt niet alleen voorbeelden van sociale interactie, maar kan ook een springplank zijn voor gesprekken tussen kinderen en volwassenen over sociale uitdagingen. Door deze gesprekken kunnen kinderen leren over empathie, communicatie en samenwerking. Het vergroot het spectrum aan mogelijkheden en helpt kinderen nieuwe manieren van communiceren ontdekken.

3. Stimuleren van leesplezier

Bibliotherapie kan ook de leesmotivatie van kinderen verhogen. Wanneer kinderen boeken lezen die relevant zijn voor hun leven en gevoelens, is de kans groter dat ze de boeken als waardevol en leuk ervaren. Dit kan leiden tot een verhoogde betrokkenheid bij lezen en een grotere kans dat ze hun leesvaardigheid verder ontwikkelen.

Het kiezen van boeken die aansluiten bij de interesses en ervaringen van de kinderen is cruciaal. Leerkrachten en bibliothecarissen kunnen hierin een belangrijke rol spelen door geschikte boeken aan te bevelen en gesprekken aan te moedigen over de verhalen die kinderen lezen. Dit kan de kinderen helpen zich meer verbonden te voelen met de boeken en hen motiveren om meer te lezen. Dit kan het begin zijn van een positieve spiraal: meer lezen vergroot de betrokkenheid en vergroot het sociale emotionele welzijn wat weer leidt tot meer lezen etc.

4. Creativiteit en verbeeldingskracht

Lezen stimuleert de verbeeldingskracht en creativiteit van kinderen. Bibliotherapie kan dit effect versterken door boeken te selecteren die kinderen aanmoedigen om na te denken over de wereld om hen heen en hun eigen ideeën en gevoelens te verkennen. Verhalen bieden vaak verschillende perspectieven en kunnen kinderen aanmoedigen om buiten de gebaande paden te denken.

Bijvoorbeeld, fantasieboeken kunnen kinderen inspireren om hun eigen verhalen te verzinnen en hun creativiteit te uiten. Dit kan niet alleen bijdragen aan hun leesplezier, maar ook hun schrijfvaardigheden verbeteren en hun vermogen om te communiceren en ideeën te delen.

Praktische toepassingen van bibliotherapie in het onderwijs

1. Leesgroepen en voorleesactiviteiten

Scholen kunnen bibliotherapie integreren door leesgroepen of voorleesactiviteiten te organiseren. Tijdens deze sessies kunnen leerkrachten boeken kiezen die gericht zijn op bepaalde thema’s, zoals vriendschap of emotionele veerkracht. Door samen met anderen te lezen en te bespreken, kunnen kinderen hun gedachten en gevoelens delen, wat de emotionele verbinding met het verhaal versterkt. Het lezen is daarbij gericht op de emotionele ervaring en niet op het aspect van begrijpend lezen.

2. Persoonlijke boekenlijst

Leerkrachten kunnen kinderen aanmoedigen om persoonlijke boekenlijsten samen te stellen die aansluiten bij hun interesses en emoties. Dit kan hen helpen om bewust te kiezen welke boeken ze willen lezen en kan hun betrokkenheid bij het lezen vergroten. Dit helpt de leerkracht ook in het uitzoeken van volgende boeken voor de leerling.

3. Creatieve opdrachten

Het creëren van opdrachten die verband houden met de boeken die kinderen lezen, kan ook bijdragen aan bibliotherapie. Leerkrachten kunnen kinderen vragen om tekeningen te maken van hun favoriete scènes of om hun eigen verhalen te schrijven geïnspireerd door de boeken die ze hebben gelezen. Dit bevordert niet alleen de betrokkenheid, maar ook de creativiteit. Het verdiept de beleving, vergroot de betrokkenheid en nodigt uit tot meer lezen.

Conclusie

Bibliotherapie biedt een unieke kans om de emotionele, sociale en cognitieve ontwikkeling van basisschoolleerlingen te bevorderen. Door het gebruik van boeken als therapeutisch middel kunnen kinderen leren om hun gevoelens te begrijpen, sociale vaardigheden te ontwikkelen en een diepere waardering voor lezen te cultiveren.

De implicaties van bibliotherapie voor leesplezier zijn aanzienlijk. Wanneer kinderen boeken lezen die hen raken en met hen resoneren, ervaren ze niet alleen meer plezier in het lezen, maar ontwikkelen ze ook belangrijke vaardigheden die hen helpen navigeren in hun sociale en emotionele wereld.

In een tijd waarin lezen onder druk staat door digitale afleidingen en andere factoren, kan bibliotherapie een krachtig middel zijn om de liefde voor lezen te herstellen en te bevorderen. Door deze aanpak te integreren in het onderwijs kunnen we de weg vrijmaken voor een nieuwe generatie van enthousiaste lezers die niet alleen genieten van verhalen, maar ook de waarde ervan begrijpen voor hun persoonlijke groei en ontwikkeling.

Ook leuk

Artikelen

6 redenen waarom lezers betere vrienden zijn.

Lezen helpt ons betere vrienden worden en makkelijker omgaan met onbekenden. Bij elke boek groeit onze emotionele intelligentie. En dat helpt ons bij iedereen die we tegenkomen.

Artikelen

Helemaal opgaan in een boek! Hoe doe je dat?

Waarom kunnen sommige mensen de wereld vergeten als ze in een boek zitten en is het voor andere een strijd om er eentje uit te lezen? Ontdek de 3 sleutels die helpen.