artikelen.

Artikelen

Hoe wordt een kind een lezer?

Wat kun je als leerkracht of ouder doen om het leesvlammetje in je kind(eren) aan te wakkeren? Chambers geeft een praktisch antwoord. Eenvoudig en behulpzaam.

Artikelen

6 redenen waarom lezers betere vrienden zijn.

Lezen helpt ons betere vrienden worden en makkelijker omgaan met onbekenden. Bij elke boek groeit onze emotionele intelligentie. En dat helpt ons bij iedereen die we tegenkomen.

Artikelen

Bibliotherapie: wat is het en hoe kan het leerlingen helpen?

Bibliotherapie, het gebruik van boeken als therapeutisch middel, heeft de potentie om kinderen te helpen hun gevoelens te begrijpen, sociale vaardigheden te ontwikkelen en een levenslange liefde voor lezen te cultiveren. Dit artikel belicht de voordelen van bibliotherapie voor basisschoolleerlingen en hoe het kan bijdragen aan hun leesplezier.

Artikelen

Helemaal opgaan in een boek! Hoe doe je dat?

Waarom kunnen sommige mensen de wereld vergeten als ze in een boek zitten en is het voor andere een strijd om er eentje uit te lezen? Ontdek de 3 sleutels die helpen.

Artikelen

Hoe boeken je brein veranderen.

Letters komen via onze ogen binnen. En dan? Dan zet het een ongelooflijke reeks van processen in beweging. Het verandert ook de samenstelling van onze hersenen. Zo vormt elk woord dat we lezen letterlijk ons lichaam.

Artikelen

12 tips voor aarzelende lezers.

Lezen opent werelden, maar niemand wordt als lezer geboren. Een lezer ontstaat in een uitnodigende omgeving. Sommige kinderen hebben daarin wat meer nodig van de omgeving dan andere. Hoe kun je als ouder thuis bijdragen aan een stimulerende omgeving? Zeker wanneer je kind (nog) geen lezer is.

Artikelen

De weg uit leesweerstand

Leesweerstand kan ontstaan door verschillende oorzaken. Het plezier en de toegevoegde waarde van lezen is nog niet ontstoken in de leerling. Dit artikel gaat over hoe dit precies in elkaar steekt en hoe volwassenen hier een positieve bijdrage in kunnen leveren.

Artikelen

10 redenen waarom je kinderen voor moet lezen.

Voorlezen kan heerlijk zijn! Hoe lekker wanneer iemand je een mooi verhaal vertelt. Het is echter niet alleen fijn, het is ook nog eens heel erg goed voor je. Wetenschappelijk bewezen.

Artikelen

Welk niveau leest mijn kind? En waarom dat belangrijk is.

Het leesniveau van een kind wordt twee keer per jaar gemeten op school. Scholen gebruiken dit om de leesontwikkeling te volgen en te bepalen welk leesmateriaal geschikt is. Zeker voor kinderen die lezen (nog) niet leuk vinden, is deze informatie van groot belang. Het ondersteunt de leesmotivatie op de gepaste manier. Zo kan de leerling op eigen tempo aanhaken, in plaats van verzanden in frustratie en afkeer van lezen.

Artikelen

Leesangst: wanneer lezen stress geeft

Wanneer leesweerstand gepaard gaat met angst of stress dan kan er sprake zijn van leesangst. Dit artikel onderzoekt leesangst en biedt mogelijke interventies.

Artikelen

Digitaal versus fysiek lezen

E-books, tablets en smartphones hebben het lezen toegankelijker gemaakt, maar ze hebben ook vragen opgeworpen over de impact van digitale versus fysieke leesvormen op leesplezier en begrip. Dit artikel verkent hoe deze twee verschillende media invloed hebben op onze leeservaringen en wat dit betekent voor lezers van alle leeftijden.

Artikelen

Hoe boeken je hersenen blij maken.

Met elk woord dat we lezen verandert de structuur van onze hersenen. Lezen maakt ons hoofd gezond. In dit artikel wordt uitgelegd hoe dat precies werkt.

Artikelen

De biochemie van het boek: hoe lezen onze gelukshormonen activeert

Veel mensen beschrijven lezen als een ervaring die hen geluk, rust en een gevoel van voldoening brengt. Dit effect is niet alleen psychologisch; het lezen van een boek beïnvloedt de biochemie van de hersenen. De vier belangrijkste ‘gelukshormonen’ – dopamine, oxytocine, serotonine en endorfine – spelen hierbij een grote rol.

Artikelen

Van negatieve naar positieve leesspiraal

Wanneer het lezen over langere tijd als een uitdaging wordt ervaren, bestaat het risico dat dit als steeds negatiever wordt beschouwd. Hoe kunnen wij als volwassenen deze situatie ombuigen naar een positieve spiraal als het gaat om lezen?