Hoe wordt een kind een lezer?

Deel

Leestijd: 2 minuten

Soms kom je zo’n moderne klassieker tegen. Een boek dat eens niet alle gebaande paden bundelt. Zoals alle klassiekers lijkt het dan ineens verbazingwekkend simpel. De moeiteloosheid van een Messi op het veld of een concertpianist midden in z’n stuk. En voor lezen en leesplezier is dat het boek Leespraat van Aiden Chambers (2012).

Aiden, in het lezen voelt het alsof je hem wel mag tutoyeren, is een Britse schrijver en pedagoog. Zijn persoonlijke liefde voor lezen brengen hem tot het schrijven van dit praktische pamflet. Het boek ademt zijn jarenlange ervaring in het onderwijs en een hart voor kinderen en lezen.

Eigenlijk bestaat het boek uit twee boeken: Leesomgeving en Vertel eens. De tekst en boodschap van beide boeken worden samengebracht in Leespraat.

Het principe van Leespraat is simpel. Geef kinderen de ruimte om te delen over hun leeservaringen. En voor de oudere luisteraar, of helpende volwassene: ‘Houd je mening (voorlopig) voor jezelf’. Door kinderen vrijuit te laten delen bevorder je de taalvaardigheid en het kritische denkvermogen. Als handvat zijn er vier basisvragen:

  • Wat vond je leuk, mooi of goed gedaan aan dit boek?
  • Wat vond je niet leuk, mooi of goed?
  • Wat vond je moeilijk, vreemd of onduidelijk?
  • Wat viel je op? Of voor gevorderde delers: Zag je een patroon of bepaalde verbanden?

En meer dan dat is het niet. De rest van het boek geeft de helpende volwassene meer ondergrond om deze simpele boodschap beter in de praktijk te brengen. Zo geeft hij aandacht aan wat je als volwassene allemaal nog meer kunt doen, hoe je luistert, welke verdere vragen je kunt stellen en hoe je de teksten en boeken aanbiedt.

De helpende volwassene?

Deze term omvat de rol, en verantwoordelijkheid, die wij hebben naar onze kinderen toe. Wij helpen de kinderen om (meer) lezer te worden. Niet door aan het lezen te trekken, maar door een omgeving te creëren waar een kind gewoon heel graag wil lezen. Daarvoor kunnen we vier dingen doen:

  • zorg voor een beschikbaarheid en aanbod in het klaslokaal die aantrekkelijk en toegankelijk is
  • lees voor en lees zelf (ook kinderboeken)
  • help kiezen
  • geef ruimte om te delen

Dat vraagt wel iets van ons als volwassene. Lezers worden gemaakt door lezers. Kinderen kijken naar ons: Hoe doen zij dat, lezen? Nou, hoe doen wij dat?

  • neem de tijd om te lezen, zeker in zicht van je kinderen
  • ken jezelf als lezer
  • blijf op de hoogte van (nieuwe) kinderboeken
  • help elkaar, als collega’s en ouders
  • help jezelf

Dus, wakker de (zichtbare) lezer in jezelf aan, creër een leesomgeving en praat met je kind(eren) over boeken.

Meer lezen?

Hoe praat ik met mijn kind(eren) over boeken?

Ook leuk