De rijke leesomgeving: 8 belangrijke vragen die elke school moet stellen.

Deel

Leestijd: 1 minuut

Er zijn weinig scholen die een rijke leesomgeving niet op de agenda hebben staan. Welke vragen kun je jezelf als school stellen om deze naar het volgende niveau te brengen?

  1. Modeling: Zien de leerlingen dagelijks lezende leerkrachten? Zien de leerlingen leerkrachten die enthousiast zijn over boeken?
  2. Visie: Elke school heeft een beleid rond lezen. Heb je echter ook een visie? Hoe wil je dat leerlingen zich over lezen voelen als ze de school verlaten?
  3. Verantwoordelijkheid: Wie is of zijn er verantwoordelijk voor het leesbeleid en de leesvisie? Is dat de directie? Het team? Een leescoördinator? Hebben de leerlingen ook inspraak?
  4. Ouders: Zijn de ouders op de hoogte van de visie? Zijn ze betrokken bij het opstellen? En bij de uitvoering?
  5. Delen: Zijn er mogelijkheden om leeservaring te delen? Bijvoorbeeld mondeling in de klas of op een prikbord.
  6. Diversiteit: Zijn er boeken met personages met uiteenlopende seksuele voorkeuren, beperkingen, verschillende gezinssamenstellingen, culturele achtergronden? En hoe is deze vraag verwerkt in de visie en het beleid?
  7. Aanbod: Hoeveel wisseling is er in de boeken in de klas? En hoe netjes staat de kast erbij? Zou je zelf zin krijgen om een boek uit te zoeken?
  8. Meten is weten: Worden er periodiek vragen gesteld over de leesmotivatie en de mogelijke verbeteringen? En aan wie? Aan de leerkrachten? Ook aan de leerlingen? En zo niet, op welke informatie stuurt de school dan?

De rijke leesomgeving verder doorlichten. Maak gebruik van de observatielijst hieronder:

Ook leuk

Artikelen

Van negatieve naar positieve leesspiraal

Wanneer het lezen over langere tijd als een uitdaging wordt ervaren, bestaat het risico dat dit als steeds negatiever wordt beschouwd. Hoe kunnen wij als volwassenen deze situatie ombuigen naar een positieve spiraal als het gaat om lezen?

Artikelen

Welk niveau leest mijn kind? En waarom dat belangrijk is.

Het leesniveau van een kind wordt twee keer per jaar gemeten op school. Scholen gebruiken dit om de leesontwikkeling te volgen en te bepalen welk leesmateriaal geschikt is. Zeker voor kinderen die lezen (nog) niet leuk vinden, is deze informatie van groot belang. Het ondersteunt de leesmotivatie op de gepaste manier. Zo kan de leerling op eigen tempo aanhaken, in plaats van verzanden in frustratie en afkeer van lezen.